Anssi Hanhela (1962) maalaa keski-ikäisen, yksinäisen miehen elämää päiväkirjaksi.
Hanhelalle miehen elämä on olemassaolon
kamppailua todellisuuden ja omien herkkien tunteiden välillä. Miehen elämä on
eksistentialistista hätää siitä, mikä muistiin piirtyneistä jäljistä on
todellisuutta, mikä yksinäisyydestä johtuvan haaveilun ja voimakkaiden tunteiden
värittämää.
Kaikki kuitenkin on yhtä totta, vaikka Hanhela ymmärtääkin että ympäröivä
maailma hahmottuu vahvasti hänelle oman itsensä kautta.
Hanhelan päiväkirja on tarinoita, kohtauksia elämästä, jotka visualisoituvat värikkäinä ekspressiivisinä kuvina miehen seksuaalisuudesta, himosta, naisen ihanuudesta, ahdistavuudesta sekä kumppanuudesta.
Jos miehen elämä on keskeisessä roolissa Hanhelan töissä, niin on nainenkin.
Hanhela tarvitsee naisen rinnalleen.
Hanhelan taiteilijaura alkoi 1980-luvulla
ekspressiivisinä maisemamaalauksina.
Ympyrä sulkeutui vuosituhannen vaihteessa, kun hän palasi konstruktivististen
jumalkuvien ja minimalistisen
seksuaalisuutta käsittelevin piilokuvien jälleen maalaamaan värikkäitä
maalauksia; nyt miehen elämästä naisen rinnalla, miehestä osana maalaisidyllistä
sielunmaisemaa ja miehen karvalakkilähetystökritiikkiä markkinataloutta kohtaan.
Hanhelan huumori on mustaa ja sarkastista, mutta tämä ilkikurisuus ei ole tarkoitettu kuoleman vakavaksi, vaan se on pääsytie aina uuteen. Kuvien tekeminen on työkalu analysoida omat tunteet ja ajatukset järjestykseen; ja nauraa railakkaasti päälle.
Erja Kärkkäinen, teatteriohjaaja ja kuvataiteilija
Kemijärvi Suomi